کد مطلب:223961 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:116

حصول ایمان
ایمان حاصل نمی شود مگر برائت از جبت و طاغوت و آنها كسانی هستند كه بآل محمد صلی الله علیه وآله وسلم ظلم و ستم و تعدی نمودند و میراث آنان را گرفتند خمس را از آنها منع نمودند و فدك را از دست فاطمه دختر پیغمبر گرفتند و كوشش نمودند خانه ی او را آتش بزنند و آتش ستم و بیدادگری را بر افروختند و سنت پیغمبر را تغییر دادند و زنان را برای كارهائی كه در خور آنها نبود برانگیختند. [1] .

و حج نساء را تحریم كردند و نسبت بامیرالمؤمنین علیه السلام خروج نمودند و شیعیان و دوستان او را كشند از نشانه ها و شرایط ایمان این است كه بیزاری جوید از بتهاوی كه ساختند و مردم نیكوكار را بدست آنها تبعید نمودند و نفی بلد كرده و سركشان طاقی را بر مسلمین غلبه دادند - و اموال صندوق بیت المال مسلمین را بین اغنیاء و رجال دولت متمرد تقسیم كردند و سفها و



[ صفحه 358]



نابخردان را سلطه و حكومت دادند.

و باید از یعوق و نسر كه نام بتهاست یعنی معاویه و عمرو بن عاص و آنان كه بحمایت آنها با امیرالمؤمنین بجنگ پرداختند بیزاری جست این بیزاری شرط ایمان است.

و از آنان كه مهاجرین و انصار را كشند و اهل فضل و صلاح و تابعین نكیوكار را بزجر و آزار و اذیت نابود ساختند.

و باز از شرط ایمان بیزاری از آن الاغی است كه كتب اشعریین را حمل آن نموده و بیزاری از مردم آن شهر است كه با اشعریین كه معتقد بجبر بوده اند پیروی كردند.

و بیزاری از سامری و اصحاب او كه سعی خود را در زندگی دنیا بكار بردند و گمان كردند كار آنها نیكوكار و صواب و صلاح است.

این طبقه ضال و مضل كسانی هستند كه آیات الهی را تكذیب و انكار نمودند و منكر ملاقات حق شدند و ولایت و دوستی امیرالمؤمنین را انكار كردند و از غیر خدا ترسیدند كردار و گفتار و رفتار آنها پست و ناچیز است روز قیامت در دیوان محاسبات الهی زیان خواهند نمود - اینها در دنیا منكر حساب و كتاب و آتش جهنم شدند آنجا از رو در آتش افتادند.

ایمان بشرط تبری از انصاب و ازلام حاصل می گردد باید بت پرستی را كنار گذاشت و از گمراهی و تاریكی جهل و ظلم و ستم و بی دینی خارج شد آنها بودند كه زمامدار جور و ستم شدند و باید از آنها بیزاری جست.

و نیز باید از شقی مرادی كه قاتل امیرالمؤمنین علی علیه السلام بود و از عاقر ناقه ی صالح و نظیر آنها بیزاری جست آنها شقی ترین مردم دنیا و آخرت بودند.

و بیزاری از یزید بن معاویه لعنة الله علیه و علی اصحابه كه حسین بن علی را با اصحابش(ع) كشتند شرط ایمان از یك طرف با بیزاری و تبری از این بتها و بت پرستان است و از طرف دیگر دوست داشتن دوستان خدا و رسول است كه در سایه راهنمائی پیغمبر و امیرالمؤمنین راه مستقیم كوتاه هموار روشن سعادت را پیمودند كه بارزترین آنان:

1 - مقداد بن عمر 2 - سلمان فارسی 3 - ابی ذر غفاری 4 - جندب بن جناده 5 - عمار بن یاسر 6 - مالك بن اشتر 7 - جابر بن عبدالله انصاری 8 - سهل بن حنیف 9 - حذیفة بن یمانی 10 - ابی الهیثم بن التیهان 11 - خالد بن سعید 12 - عبادة بن صامت 13 - ابی ایوب انصاری 14 - عبدالله بن مسعود 15 - خزیمة بن ثابت



[ صفحه 359]



16 - ذی الشهادتین 17 - ابی سعید خدری و دوستان و پیروان آنها را دوست بدارند و روش آنها را سرمشق زندگی قرار دهند تا مؤمن شوند. [2] .


[1] عايشه را براي جنگ تحريك نمودند.

[2] شرح حال رجال اسلام را در دائرةالمعارف رجال نگاشته ام.